14 April 2011

Gigi Gajah Mati Beragan

Minggu lepas aku berkesempatan ke rumah Pak Teh Mat Ali untuk mengorek-ngorek apa-apa khazanah tersimpan kemas dalam minda otai ini. Hujan lak turun renyai-renyai dah tentu tak dapat ke mana-mana. Mak Teh hidangkan kopi O dan sedikit kuih... Alhamdulillah rezeki jangan ditolak.
 Cerita-punya cerita akhirnya Pak Teh membawa keluar khazanah yang disimpannya. Aku memang tidak pernah melihatnya sebelum ini apa lagi memegangnya.
Rupa-rupanya itulah gigi gajah mati beragan yang Pak Teh jumpa di hulu Sungai Perak beberapa tahun yang lalu. Mak oiii macam caya tak caya lak. Ingatkan batu dalam gua batu kapur rupa-rupanya gigi gajah.... tapi awas.. dia boleh menyebabkan penyakit kurung  sejenis penyakit kulit (gatal-gatal) yang tiada ubatnya  .


 Pertama kali aku melihatnya, aku membelek-belek dan menciumnya... maklumlah tak pernah jumpa. Lepas tu barulah ada teman memberi tahu akan menyakit kurung ni. Kalau aku tahu dari awal memang aku tak berani nak memegangnya apa lagi mencium-cium baunya.... haa...haa...haa...
Inilah gigi gajah yang dikatakan orang banyak kegunaannya... tapi aku tak tahu apa gunanya.... penawar racun dsbnya.... Pak Teh bersedia untuk menjualnya jika ada yang berhajat....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan