13 April 2011

Berehat Panjang

Suasana cuaca masih tidak menentu. BH juga membisu. Ditambah dengan kesibukan dengan tugas seharian membuatkan pikatku berehat panjang. Namun ada kelapangan diwaktu petang sempat juga melepak di kedai kopi bersama otai-otai Gerik sambil bertukar-tukar cerita. 

En Zubir banyak koleksi merbuk dan tekukur.

Pak Ngah tak kering gusi bicara tentang pikatnya.
Pak Ngah tengah melatih pikat baru. Dari tali kaki, kili, tumang, cetok, jebak dan lokasi tempat melatih pikat baru habis dirungkainya. Ada masa bawa tekukur ada masa bersama ketitir. Yang menyeronokkannya sekarang apabila di berjaya memiliki seekor ketitir yang dianggap baik. Baru 2 hari masuk sarang dah meratuh.

Beberapa minggu yang lalu aku berkesempatan ke Bt Kurau sambil ziarah keluarga.Sempat juga aku jumpa dengan Pak Su Le, Tok Juara tekukur. Biasa berborak dengannya  hingga pukul 4 pagi cerita pasal pikat. Cukup kaya ilmu dan pengalaman memikat dan memilih BH dan tidak lokek dengan ilmunya.
Pak Su Le
Kalau tidak turun ke laman memang terasa kelainannya. Seumpama ada sesuatu yang belum diselesaikan. Beginilah yang terpaksa aku lalui sejak beberapa minggu ini. Apa nak dikato kasibukan dengan tugas harian dan situasi yang tidak mengizinkan. 

2 ulasan:

  1. sambil sembang2 tu leh korek ilmu gak kan bang...

    BalasPadam
  2. mail sy cikgu..merbukutara@yahoo.com.

    BalasPadam