21 Ogos 2010

Lain Diburu Lain Pula Yang Mengena.

15.08.2010... seawal pagi aku cuba hubungi Otai Pak Ya rakan sepermainan. semalam aku lupa untuk berjanji dengannya. puas aku cuba dan SMS dihantar .. tapi tak juga mendapat jawapan. Akhirnya 7.30 pagi aku bergerak ke Tawai 3.Dalam kepala dah terbayang kehebatan 2 ekor BH yang masih gagal dijaring. Walau pun berseorangan panggilan BH tetap menggamit rasa.... deroknya.... quanya.... uhhh memang terngiang-ngiang di telinga..... sapa yang belum kena bahadi titir tentu tak merasainya....
    Sampai di perkarangan pejabat Felda Tawai 3 aku rasa lega. Tiada kelibat manusia yang aku lihat. Sang ketitir bersilih ganti meratuh di atas pokok-pokok di persekitaran pejabat. Diselang seli dengan sang tekukur yang sekejap melambung guknya sekejap memerap .. sekejap menguku dengan garangnya mencari lawan. Walaupun aku minat juga dengan tekukur tetapi tak dapat mengatasi gilanya titir.
       Tanpa berlengan aku terus mengeluarkan galahku dan melangkah ke pokok durian muda angga yang cantik kegemaran BH tu. Setelah siap ku pasang jebak, galah terus ku naikkan ke tempat yang ku fikir paling cantik dan sesuai menanti BH yang culas itu.
        Beberapa minit kemudian pikatku terus berkerja. Walaupun baru dua tahun aku pelihara, tapi dia tidak pernah menghamparkan aku.Inilah pikatku yang masih dalam latihan.Beberapa minit kemudian Bh terus menerpa ke pokok durian muda itu. Meratuh dan berderak bersilih ganti. Pikatku pun apa kurangnta.... sekejap BH meniti dahan... melompat ke dahan seterusnya. semakin hampir.... pikat terus berderak... sesekali melepankan tandangnya.... BH semakin geram.... maniti ke dahan berhampiran.... pikat berderak.... lagi dan lagiiii.... BH menggeleng-gelengkan kepalanya... berderak.... lepas tandangnya.... pemikat berputaran didalam jebak... terus berderak dan menggeleng-gelengkan kepalanya.... BH masih di dahan yang sama... sekejap berderak... menggelengkan kepalanya.... 30 minit telah berlalu.... BH yang lain silih berganti meratuh di atas pokok bersebelahan..... tak berani hampir keran King ada di sana... pikat terus berkerja tanpa penat.... BH masih ditempat yang sama menggeleng-gelengkan kepalanya dan berderak silih berganti..... Otai Pak Ya call.... di tertidur lepas sahur.... ok...
      2 jam berlalu.... BH masih tidak mahu terjun.....
      Aku semakin hilang sabar.... akhirnya aku mengambil keputusan berpindah ke laman lain... aku menghampiri pokok durian muda.... BH bertempiaran larii... larilah kome.... teman dan tak larat nat tunggu...
Galah ku turunkan.... sebak dibuka dan.... aku pun masuk ke kereta bergerak ke tempat lain.....
dalam perjalanan keluar dari Felda Tawai 3 terdapat berbaris pokok.pokok yang ditanam... cantik gak angganya. Aku berhentikan kereta di tepi jalan.. terus memasang tiang dan menaikkan pikat ku.
Sebentar kemudian.... pikat terus berkerja... bahan sebentar tadi belum reda agaknya...lebih kurang 3 minit kemudian... seekor BH sampai... meratuh dan berderak suaranya sederhana sahaja... BH terus mencari pikat... lompat ke satu dahan.. terus berhadapan pikat... pikat lepaskan tandang.... BH terjun.... pantas sekali BH masuk jaring.... aku pun segera menurunkannya

Aku terus masuk kereta dan bergerak ke hadapan.... lebih kurang 300 meter aku berhenti... terus memasang dan menaikkan pikat.... pikat tidak menghamparkan.., terus berkerja..... sebentar kemudian... seekor BH jauh kedengaran... suara sederhana sahaja.... pikat terus meratuh di dalam jebak.. BH semakin hampir.... pikat kedengaran berderak tanda gu dah hampir. BH singgah di atas pelepah kelapa sawit yang behampiran sambil mencari pikat di mana. Pikat ters berderak.... BH terus menerkam .. hinggap di atas dahan berhampiran.... pikat berderok... BH meniti dahan... melompat ke dahan yang semakin hampir. BH meniti dahan.... berderok.... lepaskan tandangnya.... aku terpukau dibuatnya....berdarau darahku.... pikat lepaskan tandangnya...BH menerpa... terus ke angga... masuk ke jaring... aku menerpa.... menurunkan tiang dan dengan pantas menggenggam BH... takur terlucut.... aku belek-belek bulu dan ku kira sisiknya.... 37 rupanya... uh... hebat hari ni... lain diburu lain yang dapat...
    Aku terus bergerak ke laman ketiga..... pikat dinaikkan.... terus berkerja. BH masih jauh kedengaran. Suaranya tak begitu mencuit rasa. aku tunggu juga. Sebentar kemudian BH sampai. Singgah di atas pelepah sawit berhampiran pikat. Pikat berderak.. BH berderak... menggelengkan kepalanya. Pikat teruskan lagu pujukannya... namun BH tak juga rapat..... 20 minit berlalu... aku dah kurang semangat... terus turunkan pikat.... masuk ke kereta dan meneruskan perjalan pulang....



Tiada ulasan:

Catat Ulasan