21 Ogos 2010

Felda Papulut.

21 Ogos ... Sabtu. Aku bersama Otai Pak Ya ke Felda Papulut. Dah lama kami tak ke sana. Walau pun Felda Papulut memang terdapat banyak ketitir... namun lokasinya belum pasti... mungkin telah berubah .
Jika sebelum ini kami pasti singgah di Pekan Lawin dahulu... nasi lemak dan kopi o --- sebagai pengalas perut. Oleh kerana bulan puasa, kami terus sahaja ke Felada Papulut. Nyata banyak berubah. Jika duhulu jalan masuk ke Felda Papulut dipenuhi dengan kelapa sawit.. tapi kini sudah tiada lagi... dah diganti dengan pokok getah....itu lah tandanya dah lama tak menjengok ke laman ini. "mungkin kelapa sawit tidak mengeluarkan hasil agaknya"... kata Otai. Kami berhenti di tepi jalan... ketitir berterbangan...meratuh di atas pokok getah... 10-15 kaki tingginya.Otai terus keluarkan pikat dan memasang... kataku " kau ke kanan dan aku ke kiri jalan..." aku memilih sebatang pokok getah yang rendang. Ku naikkan pikat.... Otai juga naikkan pikat.... pikat terus berkerja.... BH mula meratuh di merata tempat. Ada yang kasar ada yang lembut. beberapa minit kemudian... BH mula menghampiri pikat.
Derak di sana.. derak di sini. Sesekali kelihatan BH meniti dahan pokak getah setinggi 12 kaki tu. Pikat ters memujuk... namun tiada yang berani hampir..... 45 minit berlalu... Otai pandang aku... " jom". Aku faham.... BH tak garang.... kami terus ke lokasi lama yang pernah kami pergi dahulu.
15 minit perjalanan kami sampai di lokasi yang dituju.Kelihatan belukar tebal... kalau seketika dahulu kawasan itu lapang dan cerah kini telah bertukar menjadi belukar. Mungkin tuannya tiada masa untuk menjaga kebun mereka. Tiada kelibat BH. Kami terus menukar lokasi.Sampai di hujung jalan utama.. aku berhentikan kereta. Kelihatan beberapa ekor BH sedang berjalan di atas jalan. di atas pokok riuh rendah dengan suara BH di merata-rata. Otai terus turun dan memasang jebak. Aku juga sama..... pikat dinaikkan....sebentar kemudian pikat terus berkerja .... 20 minit berlalu.. tiada yang berani hampir....             " Jom"... pindah ke lokasi baru. BH tidak melawan agaknya hari ini.
Di laman ke 3... kawasan semaian anak pokok getah.. kami singgah... seekor BH turun meminum air yang bertakung di dalam lopak kecil tak jauh dari tempat kami berhenti.Semalam hujan lebat agaknya. Sebab itu BH kurang garangnya. Otai terus memasang pikat. Aku juga memasang pikat. Aku memilih angga dahan pokok jati yang ditanam di tepi jalan.
    Seketika kemudian... pikatku terus berkerja. Pikat otai juga tak kurang hebatnya...BH meratuh merata-rata.Bunyinya menunjukkan banyaknya BH di kawasan itu. Beberapa minit kemudian.. seekor BH kelihatan terbang masuk ke pokok jati. Aku rasa masih baru ku naikkan pikat.Masih lambat lagi BH nak terjun. Kami berbual kosong di tepi jalan tidak jauh dari kedua-dua pikat. Aku tak peduli sangat dengan BH yang masuk. Mungkin dia perlu masa lebih lama untuk terjun.
  Sebentar kemudian ku lihat jebak ku dah mengena.... belum dengar suara. Belum dengar deraknya.... BH dah masuk jaring..... Otai gelak besar....

video

       Setelah BH kumasukkan ke dalam karung... aku memindahkan pikat ke pokok mangga di tepi jalan tidak jauh dari pokok pertama tadi..... tak beberapa lama kemudian.. pikat terus berkerja.... kedengaran BH berderak tidak jauh dari pikat ku. Pikat Otai belum mengena.... BH belum terjun... sedari tadi BH berada di hadapan pikatnya... tapi belum mahu terjun... berderak sambil menggelengkan kepalanya.... meniti dahan ke sana ke sini,, tapi tidak juga mahu terjun...
       Sesekali aksi pikat terganggu dengan deretan kereta yang ke hulu ke hilir. Beginilah kalau memilih lokasi berhampiran jalan utama... tapi tak mengapa... seketika sahaja.... selepas itu BH dan pikat akan terus menyambung derak mereka. 15 minit berlalu.... akhirnya BH yang semakin marah terjun juga ke jebakku. Dah dua ekor ku jaring pagi ni... Otai belum. Mungkin kerana angga yang tak begitu sesuai agaknya. Jika kebiasaanya pikatnya yang jaring dahulu... tapi pagi ni nampaknya belum lagi....
video
Setelah BH masuk karung.. aku pindah ke pokok ke tiga... pikat terus berkerja.... tapi tiada yang berani hampir. Aku pindah lagi ke pokok ke empat. Tiada juga yang berani.... jam dah pukul 12 th... BH makin hampir dengan pikat Otai... tapi masih juga tidak mahu terjun...akhirnya Otai hilang sabar. "Jom" aku faham... akhirnya kami pun balik dengan 2 ekor BH dalam karungku sahaja....." lain kali kita mai lagi".

Ciri-ciri titir banyak derak lihat di bahagian ini.

Pikat yang masih dalam latihan

BH 1 dan BH 2 yang berjaya dibawa balik.

2 ulasan:

  1. Bagusnya denak. Kayu sangkut jebak tu boleh dapat dari mana? Tinggi jugak tu.

    BalasPadam
  2. salam perkenalan bang...kwn nk tnye sikit,camne nak pilih merbok yg elok djadikan pikat....

    BalasPadam