07 Februari 2012

Kampung Sawa dan Selat Pagar

Hari Ahad lepas aku memerap kat rumah sahaja sambil menonton beberapa rancangan di TV Al Hijrah sempena sambutan Hari Keputeraan Nabi Muhammad s.a.w. Aku tidak ke mana. Pada petangnya aku menghubungi Syukur untuk mengajaknya keluar memikat. Dia bersetuju dengan ajakanku.
          Selepas subuh di Masjid Gerik, pergi lepak dengan beberapa orang kawan di kedai mamak sambil pekena secawan teh tarik. Banyak cerita dibualkan dari cerita kemalangan hinggalah politik semasa. Sedar tak sedar jam dah hampir ke pukul lapan pagi. Aku teringat janjiku dengan Syukur lalu aku bergegas balik. Sampai di rumah aku terus menghubungi Syukur untuk bersiap.
Aku lalu mencapai jebak dan bergegas ke Bersia.
           Kami bertolak ke Kg Sawa. Hampir ke pukul sembilan kami tiba di lokasi. Kedengaran suara ketitir di atas bukit tidak jauh dari tempat kami berhenti. Aku dan Syukur terus bergerak memasang pikat di lokasi yang berpotensi. Kawasan ini adalah kawasan yang aku gemari. Banyak yang telah aku tawan walaupun hanya seekor sahaja yang disimpan.
            Kedengaran beberapa ekor ketitir meratuh di atas pokok kelapa tua tidak jauh dari lakasi yang kami pilih. Setelah pikat di naikkan seperti biasa mereka terus berkerja. Kelihatan seekor BH menerpa masuk berhampiran pikat Syukur.Saling berderak. Aku  memerhati dengan penuh minat. Seekor BH menghampiri pikatku. Saling berderak. Aku tidak perduli sangat kerana tidak begitu mengancam. Tiada rezeki, BH terjun ke angga tetapi penampar tidak jatuh. Aku tidak pasti mengapa. Manakala BH yang sedang berhadapan dengan pikat Syukur masih lagi berderak.
           Aku segera menuju pikatku dan menurunkannya. Aku memindahkan pikatku ke sebatang pokok durian yang tidak jauh dari tempatku duduk. Aku memilih angga yang amat kugemari dan beredar setelah pikat dinaikkan. Pikatku terus berkerja memanggil lawan.
            Tidak beberapa lama kemudian seekor BH menerpa masuk ke pokok durian itu. Berderak bersilih ganti. Melompat dan meniti dari dahan ke dahan. Tidak beberapa lama kemudia BH terjun ke angga dan berdasupppp... aku bingkas bangun untuik mengambilnya.


            Setelah menurunkan pikat dan memasukkan BH ke uncang aku bergerak ke angga baru. Syukur memberi isyarat untuk pindah kerana kurang menarik. Aku ikut sahaja. Kami bergerak menuju ke kawasan SJKC Padang Grus. Kawasan ini kawasan BH yang cantik dan boleh disimpan. Sebelum ke lokasi kami singgah di R&R Padang Grus pekena laksanya yang sedap.
Setelah perut diisi kami meneruskan perjalanan ke lokasi tersebut. Syukur memasang pikatnya berhampiran pagar sekolah. Aku memilih angga di sebatang pokok cermai yang tidak jauh dari situ.Setelah pikat dinaikkan aku bergerak ke temapt yang agak sesuai untul lepak. Namun aku berasa pelik kerana pikatku membisu. Beberapa minit kemudian aku meneliti kembali tempat aku naikkan pikat. Rupanya di situ kelihatan beberapa biji labu air yang telah kering berhantungan berhampiran pikatku. Mungkin itu yang menakutkannya.
Aku seger memindahkannya ke lokasi lain. Setelah pikat dinaikkan aku kembali ke tempat yang agak sesuai. Kedengaran pikatku mula meratuh.Aku berbuat-bual dengan Syukur. Tiba-tiba seekor BH terus menerpa masuk terus ke hadapan pikat. Pikatku berderak. BH berderak dan terus terjun ke angga. Tak sampai 2 minit bungkus seekor.


Sedang aku menguruskan pikatku, Jebak Syukur begegar dilanggar BH bersuara kasar.

Syukur sedang membelek-belek BH yang baru mengena.

          Rupanya banyak BH sedang mengeram sekarang ni. Walaupun banyak yang berderak namun tak banyak yang mau berhadapan dengan pikat. Tidak beberapa lama kemudian kami pun bergerak balik.Dalam perjalanan kami singga di kawasan balai polis Air Kala untuk meninjau. Kawasannya telah berubah dan tak banyak BH yang bermain di kawasan ini lagi. Selepas itu kami pun pulang. Cukuplah untuk hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan